به نظر می رسد هر هفته اخبار جدیدی درباره پیشرفت در دستیابی به محاسبات کوانتومی عملی منتشر می شود. گرچه این خبر عالی برای مزایای وعده داده شده محاسبات کوانتومی است، اما به جامعه کمک می کند تا بزرگترین مشکلات محاسبات را که کامپیوترهای سنتی از عهده آن بر نمی آیند را برآورده سازد. این موارد شامل پیشرفتهای بالقوه در هوش مصنوعی، مدل سازی پیچیده درگیر در همجوشی هسته ای، سلولهای خورشیدی بهبود یافته، درمان سرطان و بیماریها و مدل سازی بازارهای مالی است.

با این حال، مهمترین تأثیر برای متخصصان امنیتی تأثیر محاسبات کوانتومی بر رمزنگاری و نحوه تاثیر گذاری کامپیوترهای کوانتومی برای بسیاری از الگوریتمهای رمزنگاری مورد استفاده امروزی خواهد بود. به عنوان مثال، یافتن طرح های رمزنگاری کلید عمومی که امروزه به طور گسترده استفاده می شود برای یک کامپیوتر کوانتومی کارا و قدرتمند، کاملاً عملی خواهد بود.

بسیاری از مدیران امنیتی تصور می کنند که فاصله محاسبات کوانتومی از ما بسیار دور است و جای نگرانی نیست، اما اشتباه می کنند. اخبار مربوط به پیشرفت ها مدام در حال انتشار است و همین هفته گذشته، گلدمن ساکس، بانکدار سرمایه گذاری جهانی اعلام کرد که چند سال با شرکت سیلیکون ولی QC Ware همکاری کرده است تا حل محاسبات پیچیده بازار را در طی چند سال آغاز کند.

رایانش کوانتومی و تأثیر آن بر امنیت شرکت بسیار سریعتر از آنچه انتظار می رود در حال انجام است.

ساخت الگوریتم های انعطاف پذیر کوانتومی

وقتی صحبت از محافظت از داده های سازمانی در برابر قدرت محاسباتی کوانتومی است، به همین راحتی نباید نا امید شد. ولی واقعیت این است که وقت زیادی برای ارگان های استاندارد، دولت ها و سازمان ها باقی نمانده است.

البته، توسعه الگوریتم های رمزنگاری پس از کوانتوم فقط آغاز کار است. این پروتکل ها به زیرساخت های لازم احتیاج دارند. آنها باید در فناوری های جدید و موجود تجاری و سیستم های امنیتی پیاده سازی شوند. بنگاه های اقتصادی، به نوبه خود باید تمام سیستم های خود را وابسته به طرح های رمزنگاری در معرض خطر قرار دهند و تعیین کنند که آیا می توانند آن سیستم ها را با طرح های جدید ارتقا دهند یا هنگام ورود محاسبات کوانتومی، نیاز به تعویض دارند.

اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا رایانه های کوانتومی قدرتمند در دسترس دشمنان معمولی آنلاین قرار گیرند، اما دولت های ملی و سازمان هایی که با کشورهای ملی همسو هستند احتمالاً اولین کسانی هستند که از چنین توانایی هایی برخوردار هستند. NIST و مرکز تعالی امنیت ملی سایبر در این مورد پرونده دارند. در اواخر ماه گذشته، آنها مقاله خود را با عنوان آماده شدن برای رمزنگاری پس از کوانتوم با عنوان بررسی چالش های مرتبط با تصویب و استفاده از الگوریتم های رمزنگاری پس از کوانتوم منتشر کردند.

مراحلی که اکنون برای ایجاد انعطاف پذیری طی کنیم

وقتی کامپیوترهای کوانتومی می توانند فاکتورهای اصلی را در اعداد صحیح عظیم حل کنند، باید تمام کلیدهای ذخیره شده در کل شرکت با کلیدهای مقاوم در برابر حملات کوانتومی جایگزین شوند. همچنین، پشتیبان گیری داده های قدیمی باید به طور ایمن، پاک یا رمزگذاری مجدد شوند. در زمان ورود تکنولوژی کوانتومی، هیچ راهی وجود ندارد که بنگاه های اقتصادی بتوانند به محرمانه بودن اطلاعات رمزگذاری شده خود اعتماد کنند. حتمی نمی توانند به یکپارچگی این داده ها اعتماد کنند، زیرا هیچ مانعی برای دستکاری دشمنان در این داده ها وجود ندارد.

گزارش NIST هشدار می دهد: “یکپارچگی و منابع اطلاعاتی غیرقابل اعتماد خواهند شد مگر اینکه با استفاده از مکانیزمی که در برابر حملات مبتنی بر محاسبات کوانتومی آسیب پذیر نیست، پردازش یا کپسوله شوند (مانند امضای مجدد یا مهر زمان).” همچنین ، اگر یک دشمن موفق به سرقت نسخه ای از داده های رمزنگاری شده قبلی شود، دیگر هیچ کاری از عهده شرکت ها بر نمی آید تا جلوی قرار گرفتن در معرض این داده ها را بگیرند.

خوشبختانه کارهای زیادی در زمینه تولید الگوریتم های رمزنگاری انجام شده است که به شما کمک می کند تا این ترس ها به واقعیت تبدیل نشوند. و کارهای بیشتری نیز در حال انجام است. با این حال، از آنجا که در حال حاضر هیچ کس تأثیر محاسبات کوانتومی یا توانایی های نهایی آن را نمی داند، کاملاً مشخص نیست که الگوریتم های مختلف در برابر قدرت شکستن رمزگذاری در محاسبات کوانتومی مقاوم هستند یا نه.

هنوز هم ، طبق گزارش NIST و NCCoE ، کارهای زیادی وجود دارد که بنگاه ها می توانند برای آماده سازی برای تأثیر آینده رمزنگاری پس از کوانتوم در رمزگذاری انجام دهند. اولین کار این است که شرکت ها مشخص کنند در کجای سازمان خود الگوریتم هایی دارند که در معرض خطرند و به اقدام اصلاح نیاز دارند.

منبع: بیت دیفندر